Sundbyberg

Lärarintervju: Daniel Lindahl

16 maj, 2017

När Daniel Lindahl ombeds att presentera sig själv använder han ofta begreppet ”allmän nörd”. Nörd är, enligt svenska akademiens ordlista, en person med ett stort specialintresse. Daniels specialintressen tycks inte ha några gränser. Oavsett om du sätter en kamera, 3d-skrivare, mikroprocessor, server, drönare eller star wars-quiz i händerna på Daniel går han igång på alla cylindrar. Förmågan att lära sig mer, om allt, hela tiden, är en av Daniels många styrkor i rollen som lärare och förstelärare på IT-Gymnasiet Sundbyberg. 

Daniel undervisar främst på IT-programmet, men har mer än 10 års erfarenhet av undervisning i allt från programmering till fotografisk bild.

Varför valde du att bli lärare?

Jag gillar verkligen att arbeta med människor. Det i kombination med att jag får arbeta med så extremt många olika, roliga tekniska lösningar gör att jag känner att jag verkligen hittat rätt!

Men varför just IT-Gymnasiet Sundbyberg?

– Det är en liten skola vilket gör att man kan skapa nära relationer med nästan alla elever. Vi har en härlig stämning mellan kollegorna och en frihet att kunna nörda ner sig fullständigt i det man brinner för!

Vad är det allra bästa med att arbeta som lärare?

– Med risk för att låta smörig, eleverna, att få se en elev lyckas är den största belöningen en lärare kan få.

Om du fick ge ETT ENDA råd till elever på gymnasiet, vad skulle det vara?

– Gör jobbet NU! Prokrastinering kan i vissa fall nästan framstå som en konstform. Belöna dig efter väl utfört värv med ett besök i förstörelsens värld, istället för att använda förströelsen som en ångestdämpande medicin. Då är mycket vunnet!

Lärarintervju: Alexandre Papaioannou

11 maj, 2017
Alexandre

Alexandre Papaioannou har arbetat mer än 10 år som Gymnasielärare i yrkesämnen inom IT- och Nätverksteknologi samt programmering och webserveprogrammering. På IT-gymnasiet Sundbyberg har Alex undervisat i snart 2 läsår.

Efter mångårig yrkeserfarenhet inom IT valde Alex att börja undervisa för att på så sätt förmedla sina kunskaper till ungdomar på gymnasiet. Det bästa med att jobba som lärare på IT-programmet är att få följa elevernas kunskapsutveckling mot en yrkesexamen. En examen från IT-Programmet bygger på flera olika delar, där elevernas APL spelar en viktig roll för att knyta samman utbildningens teori och praktik. Ute på APL får eleverna erfarenhet av det yrkesliv som väntar efter examen. Alex beskriver sina ämnen och kurser på IT-Programmet som pusselbitar i en ”kunskapsrustning”. Med alla bitarna på plats är eleverna väl rustade för ett framtida yrkesliv eller fortsatta studier.

Tre år på gymnasiet kan ibland kännas som en evighet för eleverna. Alex har under sin tid som lärare sett många elever bli trötta och bara vilja ge upp. Det är då läraruppdraget är som allra viktigast, att finnas där och erbjuda hjälp och stöd så att eleverna kan komma vidare och nå sin examen.

Tre korta frågor:

Vad gör du på fritiden:

Fotograferar. Fotografin har varit en viktig del i mitt liv sedan barnsben.

Vad vill du göra på sommarlovet:

Dyka och titta på sjöhästar

Vad ska du göra när du blir stor:

Lära mig spela gitarr! 

Läsårsslut och läsårsstart

2 maj, 2017

Nu har vi gått in i Maj månad och det innebär att läsårets slut närmar sig, personal och elever laddar nu inför en intensiv slutspurt innan det är dags att gå på sommarlov.

Skolavslutning för årskurs 1 och 2 kommer att ske torsdagen den 1 Juni medan student för årskurs 3 sker fredagen den 2 juni. mer information om studenten finner ni under fliken Student 2017.

För läsårsstart Höstterminen 2017 gäller nedanstående tider

16/8 klockan 09:00 för åk 1
21/8 för åk 2-3, tid enligt schema som publiceras en vecka innan.