Hoppa till innehållet

Rektorn har ordet Anders Tegerhult

Till hösten 2023 har vi funnits i hela 20 år här i Mimerkvarteren i Västerås. Sedan skolan startade 2003 har mycket hänt i teknikvärlden och vår ambition har alltid varit att hålla oss uppdaterade och utbilda elever för en framtida arbetsmarknad. Därför är tech och IT en central del av vår undervisning och används för att förstärka och förbättra vår pedagogik.

Anders Tegerhult
  • Jag hoppas att när du avslutat dina tre år hos oss kommer känna dig väl förberedd för studier, arbete och känna att du är en viktig del av samhället.

Anders Tegerhult, rektor NTI Gymnasiet Västerås

Lila bakgrund

NTI Gymnasiet Västerås är en skola i fräsch och ljus miljö bara ett par minuters promenad från centralstationen. Skolan är mellanstor men tillräckligt liten för att kunna ha en familjär stämning där alla känner alla.

Här kan du läsa något av våra fyra program, och från och med 2022 kan du även läsa ett fjärde år på teknikprogrammet, TE4. Utbildningen är ettårig och kräver en gymnasieexamen från teknikprogrammet. Efter utbildningen blir du gymnasieingenjör inom mjukvaruutveckling och kan börja jobba direkt.

Skolan är certifierad inom Teknikcollege, vilket innebär ett nära samarbete med företag i IT-branschen och en officiell kvalitetsstämpel att våra utbildningar håller en mycket hög kvalitet.

Beroende på vilket program du läser kommer en del av undervisningen vara i skolans specialsalar. Vi har som ett nätverkslabb, fotostudio, musikstudio och ett redigeringsrum för film och musik. Givetvis har vi ett fullutrustat kemi- och fysiklabb och ett så kallat makerspace, som är under ständig utveckling. Där vill vi att du testar- och laborerar med ny teknik.

Förutom rent skolarbete kan du kvala in i skolans esportsgrupp och träna tillsammans med vår esportscoach. Skolan har även en schackklubb, en programmeringsklubb och en matteklubb.

Välkommen!

Vill du veta mer om oss?